الشفافية الدولية تدعو البحرين لوقف مضايقة نشطاء مكافحة الفساد

منع رئيس جمعية الشفافية في البحرين من السفر لحضور اجتماعات الأمم المتحدة لحقوق الإنسان

Issued by Transparency International Secretariat



دعت منظمة الشفافية الدولية اليوم حكومة البحرين لرفع حظر السفر عن السيد شرف الموسوي، الرئيس الحالي لجمعية البحرينية للشفافية وهي فرع المنظمة في البحرين.

وهذه هي المرة الثانية التي تقوم فيها السلطات البحرينية بمنع السيد شرف من السفر، حيث تم بالأمس منعه من مغادرة البحرين أثناء محاولته السفر الى بيروت لحضور اجتماعات تتعلق بتنفيذ اهداف التنمية ٢٠٣٠، دون إبداء الأسباب.

ويأتي هذا المنع أيضا قبيل ترتيبات السفر لحضور اجتماعات مناقشة تقرير البحرين في الاستعراض الدوري الشامل وذلك في الدورة السابعة والعشرين لمجلس حقوق الإنسان في الأول من مايو في جينيف.

كما تم منعه من السفر العام الماضي مرتين قبيل الدورة 33 والدورة 34 لمجلس حقوق الانسان.

تدين منظمة الشفافية الدولية بشدة الترهيب والتضييق الذي يتعرض له باستمرار نشطاء مكافحة الفساد والمدافعين عن حقوق الإنسان في البحرين.

كما تم استدعاء اليوم السيد عبد النبي العكري، الرئيس السابق لجمعية البحرينية للشفافية، وعدد من المدافعين عن حقوق الانسان من قبل النيابة العامة للتحقيق معهم دون إعطاء أي توضيحات.

وتدعو منظمة الشفافية الدولية الحكومة إلى إظهار دعمها للمجتمع المدني ووقف التضييق الذي يتعرض له النشطاء والتمسك بالالتزامات التي قطعتها حكومة البحرين على نفسها في السابق لحماية حرية التعبير عن الرأي والتجمع بما في ذلك نشطاء المجتمع المدني.

صادقت البحرين على اتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد في عام 2010. والمادة 13 من الاتفاقية على وجه التحديد تحمي دور المجتمع المدني في مكافحة الفساد. نطالب الحكومة إعادة تأكيد هذا الالتزام من خلال إلغاء حظر السفر الذي يقيد النشطاء وضمان سلامة هؤلاء الذين يرفعون صوتهم عاليا عندما يرون الفساد والظلم.


For any press enquiries please contact

ديبورا أونغر
+44 7432 166622
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

Solicitude

Support Transparency International

La Justicia española debe investigar el lavado de imagen de Azerbaiyán en Europa

Tres políticos españoles —Pedro Agramunt, Agustín Conde Bajén y Jordi Xuclá— se encuentran entre los delegados ante la Asamblea Parlamentaria del Consejo de Europa (APCE) sobre los que pesan sospechas de haberse beneficiado con la maniobra del “Laundromat”.

International Anti-Corruption Day 2018: The power of people’s pressure

Across the world, Transparency International chapters work hard to help the public become involved and engaged in the fight against corruption.

Clean up Spain – Justice for Azerbaijan’s reputation laundering in Europe

In Azerbaijan, critical voices are routinely suppressed. Meanwhile in Europe, politicians suspected of helping whitewash Azerbaijan’s record on human rights enjoy impunity. Join our campaign to urge authorities in Spain to investigate.

Everything you need to know about the 18th International Anti-Corruption Conference (#18IACC)

The #18IACC will take place from 22-24 October in Copenhagen, Denmark under the theme Together for Development, Peace and Security: Now is the Time to Act. Get the latest info and updates here!

Risky business: Europe’s golden visa programmes

Are EU Member States accepting too much risk in their investor migration schemes?

Future Against Corruption Award 2018

TI is calling on young people across the globe to join the anti-corruption movement. People between the age of 18 and 35 are invited to submit a short video clip presenting their idea on new ways to fight corruption. Three finalists will be invited to Berlin during the International Anti-Corruption Day festivities to be awarded with the Future Against Corruption Award.

The Azerbaijani Laundromat one year on: has justice been served?

In September last year, a massive leak of bank records from 2012 to 2014 showed that the ruling elite of Azerbaijan ran a $3 billion slush fund and an international money laundering scheme. One year on, has enough been done to hold those involved to account?

Why rather

Follow us on Why rather